Qtb MK II

Lite bilder från arbetet med utveckling av byggsatsen 

Bilder

Ett par modeller från den första versionen i SJ-målning


    
En av de stora utmaningarna med Tb-loket är förutom det smala motorrummet den omfattande utrustningen på och runt boggierna.

Man får kompromissa en del för att, efterlikna, 
ge svängutrymme för boggierna och få delarna att sitta stadigt
när man konstruerar boggiesidorna och detaljerna runt om.

 


Kompromissen på version 1 såg nog inte så bra ut. Men de små delarna satt i alla fall fast rätt bra. En mer förebildslik boggiesida blir en rätt stor platta som skall limmas mot en liten yta av fet plast. Den blir rätt känslig vid hantering.

Till MKII-versionen tänker jag prova en 3D-printad variant
som alternativ till etsade boggiesidor.Här är första provskottet limmat på boggierna
Utseendet är helt OK, men 3D-printat blir lite tjockare än etsat....


På bilden nedan syns det att boggiesidorna inte får plats mellan de nedåtpekande stagen 
och dessutom så hamnade de lite för för långt ned i förhållande till hjulen så att markfrigången blir för dålig.
Det får bli ett par vändor till med omkonstruktion av både plåt och boggiesidor.

Framför kåpan ligger den nya sammanhängande uppsättningen av motorrumsluckor som skall göra
det betydligt lättare att montera dessa på kåpan
      
Ett alternativ man bör ha med vid sitt bygge är faktiskt att behålla utseendet på drivningens originalboggier.
Framförallt om det skall bli en bruksmodell som skall gå i mycket trafik och hanteras en del
Man kan fila ner några delar som "sticker ut"  och sedan måla sidorna lite diskret.
Då är det ingen risk för att boggiesidorna losssnar vid hanteringen.

Boggiesidorna är nog inte det första en åskådare särskådar när man ser en Tb-modell.
"Avgasrörspaketet" i mitten på motorrummets tak var en de gjutdetaljer som behövde ersättas av med 3D-detaljer.
Jag fick lite hjälp igång med att formge denna och boggiesidorna. Efter lite justeringar fick jag blodad tand och gick vidare och tog fram lite fler delar som kunde ersättas med 3D-delar. här syns t.ex. ett av signalhornen, ett par nya takdetaljer och det röda vredet vid hyttdörren     

  
En annan utmaning med modellen är kopplen.

Version 1 är endast utrustad med N-skalekoppel i aktern.
- I fronten tyckte jag att ett sådant koppel totalt skulle förstöra lokets karaktär.
- I aktern finns det väldigt lite plats för att klämma in ett standardkoppel:
  - Det finns plats för ett Microtrain-koppel och det finns ett anpassat fäste för detta.
  - På bilden ovan är ett standard Rapido-koppel monterat, men det är inte lätt att hitta koppelfästen som får plats.

Till den nya versionen behåller jag givetvis Microtrainfästet men jag jobbar på en ny konstruktion av trådfäste
i aktern som borde fungera, se de båda bilderna.
Inte heller det blir kanske 100% snyggt och diskret, men stör nog lite mindre.
Tråden är en pianotråd med 0,5 mm diameter, men det borde gå att använda en 0,3 mm pianotråd istället
för att göra den ännu mer diskret.
Om proven med kopplen i aktern blir lyckade skall jag försöka mig på en liknade lösning i fronten så att man även kan koppla vagnar i den änden.


Men som sagt, mycket kompromissande blir det inna en byggsats blir färdig-

 

Frykmo Modellbyggeri        Uppdaterad  2017-09-17