Ballastvagn
Qbx - byggsats
Art.nr N.b.058
|
|
|
Priser
inklusive moms
Expeditionsavgift på
30:- tillkommer per order |
|
|
|
Nyhet
våren 2018
-
Leveransklar 2/5
|
|
 |
|
|
Ballasttåg
med Tb-lok och Qbx-vagnar uppställt i Västerås april 2010
|
|
2
stycken väl använda Qbx:er vid infarten till Västerås 2011
|
|
Vagnstypen togs
fram under 70-talet av SJ i samarbete med tyska
Talbot och skiljer sig från de tidigare
Qbd-vagnarna med tömningsfickor genom att
Qbx-vagnarna istället har en mekaniserad
lossningsanordning med rullband under vagnskorgen
för att sprida ballasten.
|
|
1978
levererades de första 50 vagnarna från Talbot.
1980 levererades ytterligare 60 vagnar, den här
gången från svenska AGV.
Vagnen är idag den vanligaste vagnstypen i
svenska ballasttåg och går med i Infranords
arbetståg i ett eller två set om 10 Qbx-vagnar
med en Qax generatorvagn i varje set, eller som
”Mini-Qbx:er" |
|
|
|
|
Pris
per styck:
525:- inkl. moms
5-pack:
2.400:- inkl moms |
|
|
|
|
|
 |
|
I
byggsatsen ingår:
- Omålade
3D-printade* boggier, buffertar och vagnskorg.
- Omålade etsade
plattformar och räcken i 0,25 mm nysilver
- 4 st hjulaxlar
- 1 dekalsats
med märkning för SJ, Banverket och Infranord
- Byggbeskrivning
kommer att finnas att hämta
här lite senare
- Koppel
ingår ej som standard, se nedan
*
De 3D-printade delarna är printade via Shapeways
|
|
|
|
|
|
Modellbilder |
Om
materialet i de 3D-printade delarna |
|
Stora
delar av byggsatsen är producerad i 3D-printer hos Shapeways i
ett material som kallas Frosted Ultra Detail (FUD)
Det finns fortfarande en del betänkligheter kring detta
material, vi vet t.ex ännu inte hur det åldras eftersom
det är en relativt ny teknik.
Materialkostnaden blev lite dyrare än vad jag hoppats på
vilket är tråkigt när det är en modell man vill ha rätt
många av för att kunna bygga ett ordentligt arbetståg.
Det går åt rätt mycket FUD för att bygga upp en vagn, även
i skala N.
Ytfinishen lämnar tyvärr också alltid spår från
print-processen,
- dels i form av en randning som slumpvis uppstår beroende på
hur modellen var orienterad vid printningen
- dels som ett vitt pulver som fäller ut där det funnits
stödmaterial under printningen.
- dessutom finns det alltid kvar feta rester av stödmaterialet,
framförallt i håligheter.
Detta gör att man behöver slipa en del av ytorna för att få
dom ytor som är viktiga för utseende slätare
På denna vagn är det baljans 4 stödväggar och sidorna som
är exponeras för ögat.
Dessa ytor är relaivt lätta att slipa då de inte har några
smådetaljer man behöver vara rädd om.
De feta resterna har jag redan direkt efter leveransen från
Shapeways tvättat av i en liten ultraljudstvätt och
därefter låtit vagnarna belysas med UV-ljus
under ett par dagar så att materialet får härda lite till.
För denna
byggsats del är följnde viktigt att känna till:
- Materialet är relativ sprött och känsligt det gör att man
får vara försiktig vid hanteringen av tunnare delar som
buffertar och stagen under baljan.
Det finns med reservbuffertar ifall något skulle hända
under bygget.
Om man vill ersätta de 3D-printade buffertarna med
metallbuffertar skall hålen passa för
"standardbuffertar" med 1 mm diameters infästning.
- Boggierna är också 3D-printade och man får vara försiktig,
men bestämd när hjulaxlarna skall tryckas in på plats.
Det skall gå utan problem, men när de väl sitter på
plats bör man inte ta loss hjulen igen, då kan boggieramen
spricka.
Den går att laga med CA-lim och fungerar även efter
detta (Jag vet, för jag har gjort det misstaget.......)
|
|
Plattformar
och de tunna räckena är etsade i 0,25 mm nysilver och viks
samman med lödförstärkning vid vikpunkterna för att öka
hållbarheten.
Hjulaxlarna är kommersiella produkter och är i metall med
isolerade hjulskivor.
Kopplen och koppelfästena är också kommersiella
produkter från Fleischmann och Dapol |
..... |
|
..... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|